fredag 4 september 2015

Dagen som gav ett slag magen

Mådde ganska illa på vägen till Malmö. Svårt att förklara hur det kändes. Det är en blandning av uppkördhet, illamående och obehagskänsla. Äggstockarna blir förstorade och det blir tryck pga det.
Kliniken hade lyssnat och ändrat strategi gällande mitt illamående. Jag fick Ondansetron venöst. I mitt yrke så vet jag hur effektivt det läkemedlet är, framförallt till våra cancerpatienter med illamående.
Illamåendet gick över innan det var dags att gå in på op. Där inne fick jag mindre smärtstillande (Fentanyl) och mer lugnande (Propofol). Det funkade kanon på mig. Även om jag blev ledsen och grät så gick det bra tycker jag. De fick ut 19 st ägg.
Efteråt sov jag en stund och sen åt jag den efterlängtade fikan, medan jag väntade på mannen som var inne på op. Han tyckte att det gick bättre med bedövningen denna gången. Dessutom satsade de på testiklarna direkt. De både aspirerade (sög ut med nål) och "sköt" för att få vävnad. Tyvärr kunde inte labbet se några spermier under tiden vi var där. Så nu blir det en lång och nervös väntan. Vi har fått tid för återföring på måndag eftermiddag. Ringer inte kliniken innan 11.30 så är det grönt ljust. Då åker vi till Malmö igen.
Det blev som ett slag i magen, luften gick ur oss helt. Mannen kände sig värdelös och jag grät över vår kamp. Här kämpar vi och så blir det så här.
Om de inte hittar några dugliga spermier, då kasseras alla mina ägg och detta försöket är förbrukat, tror vi får en hel av kostnaden tillbaka. Men det är en klen tröst i det här sammanhanget.
Självklart är vi tacksamma och glada att vi lyckats få ett barn. Men när man är mitt uppe i detta, så blir besvikelsen stor. Vi vill ha ett barn till och vi vill ge vår dotter ett syskon. Det är nog den största sorgen att inte kunna ge henne ett syskon.
Nu är det soffläge som gäller. Aldrig har jag velat att en ledig helg ska gå fort.

3 kommentarer:

  1. Hej! Usch och fy vad tråkigt! Börjar nästan gråta när jag läser! Som du skriver är det en sorg även om man redan har ett barn. Det skär i mig när Ludvig pratar om sin påhittade "storebrotta" eller leker att han själv är "storebrotta". Jag är redo att åka till Finland för att då donerade ägg, kommer ångra om jag inte ger det en chans (dessa känslor kan ju självklart ändras) när vi gjort vår nästa ivf. Men det är dyrt och det är svårt att dra en gräns för när ekonomin ska få påverka. Blir ju inte bättre av att sambon är en mycket ekonomisk ekonom... Hoppas ni kan njuta lite av helgen men jag förstår att det kan vara svårt! Själva ska vi ga 4-års kalas med 10 st förskolekompisar, wish us luck! Håller tummen för er! /Malin

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Hoppas kalaset går bra.
    Ja, tyvärr är ekonomin en stark faktor. Jag vill inte riktigt än ta på det. När ska vi dra gränsen?.
    Nu ligger fokus på måndag.

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag har tänkt på er i helgen och håller tummen för att det går vägen i morgon! /Malin

    SvaraRadera