onsdag 27 maj 2015

Ultraljud nummer två är gjort

Nu sitter vi i bilen på väg hem från Malmö. De två senaste dagarnas känningar och biverkningar fick sitt svar idag. Äggblåsorna har växt till sig rejält och är redo för äggplock. Jag känner mig uppblåst, gasig, lätt illamående och lite trött. Men som jag skrivit innan så är detta inget emot hur det var att köra långa protokollet.
Läkaren hade skrivit upp storlek och antal äggblåsor på en lapp. Jag tjuvläste på den när hon gick ut för att se vilken tid vi skulle få för äggplock och spermieuttag.
Om jag läste rätt finns det 19 äggblåsor sammanlagt. Inte undra på att jag mår som jag mår. Hoppas verkligen inte att jag blir överstimulerad nu istället.
På fredag kl. 9.30 ska vi vara på kliniken. Spännande!

3 kommentarer:

  1. Vad skönt att det gick bra idag! Hur har du upplevt äggplocken tidigare? /Malin

    SvaraRadera
  2. Det har varit med skräckblandad förtjusning. Att vara så utlämnad gjorde mig gråtfärdig när jag låg i gynstolen och det var dags för äggplock. Jag grät varje gång på grund av pressen som jag själv hade byggt upp innan. Men själva äggplocken var inte jobbiga. Snarare intressanta på så sätt att man fick se när de sög ur äggblåsorna. Jag minns inte allt. Var rätt så groggy.
    Så här var gången under första resan:
    Vägning, 2 panodil och 1 stesolid innan.
    Inne på op. blev jag övervakad via EKG, blodtryck och puls. Fick syrgas i näsan. Morfin i armen. Sen blev jag tvättat både invändigt och utvändigt. Sen la de bedövning i slidväggen. Sen gick de in med en ultraljud-försedd nål via slidväggarna och sög ur äggblåsorna. Om jag kände något fick jag direkt mer morfin. Efter första äggplocket lärde jag mig att be om medicin innan ingreppet som är mot illamående. Den gången mådde jag så uselt att jag spydde hela vägen hem, ca 25 mil.
    Jag har aldrig haft ont under äggplock. Men det är lite jobbigt för man vet vad de gör. Efteråt har jag känt lite som menssmärta och lite uppblåst (äggblåsorna fyller på sig med vätska).
    Blev ett långt svar. 😳 Något annat du undrar om så bara fråga.

    SvaraRadera
  3. Hej! Tack för att du berättar. Jag tyckandet är intressant att höra från andra som gått igenom samma sak hur de upplever det, det är ju en rätt begränsad skara människor (i varje fall i min bekantskapskrets vad jag vet) som verkligen förstår vad alla dessa behandlingar går ut på både fysisk och psykiskt./Malin

    SvaraRadera