tisdag 21 februari 2017

V. 41+0

Idag var det dagen med stort D. Ingen bebis har kommit så vi hade ett inbokat besök på förlossningen idag för kontroll.

Först blev jag uppkopplad med ctg. Dock var bebisen inte med på noterna. Den ville sova/vila. Inte ge bra kurvor på remsan. Hade ctg i över en timme utan godkänt resultat.

Blodtrycket var något för högt. Tror jag var stressad, för det har legat stabilt bra sen jag började med medicinen. Senast för en vecka sen var det kanonbra. Urinen var ok, lite blod och vita blodkroppar (vanligt i slutet). Sen kollade bm hur det stod till med livmodertappen. Den låg långt bak, var medelmjuk och helt stängd. Där sjönk mitt hopp. Så lite resultat av tre veckors sammandragningar och molvärk. Ont gjorde det också när hon försökte få tag i den och dra i den för att reta lite.

Ctg avbröts och ultraljud gjordes istället. Gott om fostervatten och bebisen är inte för liten. Tror att den snarare är stor. Läkarna, en ny och en överläkare, sa till varandra att den hade ett större magmått än vad den ska ha. Hur tolkar man det???
Det bestämdes att vi skulle gå och äta lunch och sen komma tillbaka för ett nytt försök med ctg. Efter lunchen blev jag uppkopplad igen och efter knappt 20 min var kurvan godkänd. Vi fick en ny tid för koll på fredag och eventuellt igångsättning.

Innan lunchen lät det som att vi skulle bli igångsatta på fredag, men nu var det bara eventuellt. Orkade inte diskutera då, var för trött. Får ta det på fredag.

Fick reda på något jag inte visste och ingen har informerat om det heller. Har man blivit snittad så är livmodern känsligare och tunnare. Det finns risk för livmoderruptur. Så jag kan inte få läkemedel som hjälper tappen att mogna.

Vad finns kvar? Ballongkateter/bard eller snitt. För att de ska kunna sätta en ballong måste tappen ha öppnat sig. Håller tummarna för att den har gjort det på fredag. Annars vet jag inte hur det blir.
Snitt, ja visst om det är det enda alternativet. Men får jag det på fredag eller måste vi vänta över helgen. Jag vill ha ut bebisen nu. Är rädd för att föda ett stort barn. Vilket jag misstänker att denna är. Jag räknar kallt med det. Tänker hellre negativt och blir positivt överraskad.

Var uppgiven, missnöjd och gråtfärdig när vi åkte hem. Det la sig efter några timmar, men det kommer finnas med mig tills fredag och nya besked.

Resten av veckan får jag/vi ägna åt städning och fix hemma. Så vi kan lämna över ett ok hem till barnvakten. Dessutom ska bb-väskorna kollas över.

Jag var helt och hållet inställd på att vi får vänta på bebis, men jag blev besviken iallafall.

6 kommentarer:

  1. Nu är det ju riktigt spännande! Lycka till om den inte redan kommit! /Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är lillebror här. Han kom med en väldans fart i fredags (24/2). En förlossningsberättelse kommer framöver.

      Radera
  2. Stort grattis! Vad härligt att han kom tillslut! /Malin

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Hur går det? /Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Här är det bra. Det enda är att tiden inte räcker till. Jag skulle ju skriva en förlossningsberättelse. Har inte blivit av ännu. Det har snart gått tre månader sen han kom. Nästa helg är det dop, så nu är huvudet fullt av planering inför detta. Vad roligt att du hör sv dig. Hur har ni det?

      Radera
  4. Hej! Vad härligt att allt går bra, läser gärna en förlossningsberättelse. Med oss är det bra! Vi har nog förlikats med tanken på att det blir vi tre. När jag är ute på min morgonträning kan jag känna att jag är lycklig. Vi har köpt en sommarstuga och bokat både legoland och Grekland till sommaren (dessa beställdes innan vi köpte stugan) så vi kanske köper oss lycka men samtidigt är vi på en plats i livet då vi både kan och har råd. När vi åkte från mäklaren efter att ha skrivit på för sommarstugan sa vi lite på skoj att det är säker nu när vi får ökade kostnader som mensen slutar komma... skulle det bli så så blir det ett kärt "problem" men det är inte längre det som livet kretsar kring. /Malin

    SvaraRadera