måndag 22 augusti 2016

Uppdatering

Om några dagar går jag in i graviditetsvecka 16. Tiden har gått fort samtidigt som den sniglar fram.

Jag börjar komma på fötter igen. Det har varit kämpigt den här sommaren. Illamåendet och kräkningarna har varit det som tagit mest kraft. Har förvisso ätit medicin för att dämpa det, men det har inte alltid hjälpt. Dessutom har den medicinen gjort mig trött, dåsig och frånvarande. Nu har jag bytt medicin och mår bättre.
Mitt blodtryck var lågt i början men sen skenade det i väg och blev skyhögt för att vara mitt. Har ett normalt blodtryck annars. Där har den medicinen gjort underverk.
Sen var det här med gravitetsdiabetes. Jag fick det under förra graviditeten och därför fick jag göra en tidigt glukosbelastning. Klart dom korvspad så har jag fått det igen. Känner mig lite lurad, för efter förra graviditeten sa både läkare och barnmorskan att det är inte säkert att jag får det igen. Men den här gången sa de att det är stor risk att få det igen när man haft det innan.
Jaja!
Bara gilla läget. Medicinkliniken kopplades in och nu tar jag mitt blodsockervärde 4 ggr/dag. Förra gången var det 6-7 ggr/dag. Än så länge ligger värdena bra. Jag ska på ett läkarbesök, vilket jag ifrågasatte. Ibland kan läkarbesök kännas slöseri med tid. Tid som någon annan behöver mer. Jag har lämnat samma blodprover där som hos barnmorskan. Den enda skillnaden är att medicinkliniken har kollat mitt långtidssocker. Det är det enda skälet till att jag gick med på besöket. Känns så onödigt för övrigt. Medicinkliniken och mödravården tar samma prover och kollar ungefär samma saker. Kunde lika gärna få svaret via brev eller telefon. De erbjöd även ett besök hos dietist. Det tackade jag nej till. Förra besöket räcker och det var bara löjligt. Visst är det bra att det finns och att man blir erbjuden. Men för min del känns det som slöseri med tid.

Fram till nu har jag känt mig mer sjuk än gravid. Hoppas det vänder nu. Det finns två milstolpar i graviditeten framöver. Vi väntar på svaret på NIPT och att göra RUL. Två viktiga saker.

Just nu är jag i ett ingemansland. Jag är gravid men jag känner inget. Det känns tomt just nu. Vi svävar i ovisshet. Men det är nog helt normalt att känna så.

För övrigt är jag fortfarande sjukskriven, men målet är att komma igång att jobba snart. Jag har lite fogkänningar, halsbränna och är emellanåt trött. Helt normalt! Skönt med vanliga gravidåkommor.

2 kommentarer:

  1. Ojojoj, vecka 16 redan, tiden går så fort! Tråkigt att du ska må så dåligt! Men jag måste erkänna att jag trotts att du mår så dåligt är grymt avundsjuk på dig som är gravid. Hoppas att du kan känna att det kommer vara värt all skit! Igår tog vi för första gången sen ivf-en upp äggdonation hemma hos oss. Vi får se vart det slutar till sist. /Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår och har också känt avundsjukan. Tror det är en naturlig reaktion för att skydda sig själv. Jag vet att det blir något bra av detta. Men tufft är det på vägen. Jag önskar er lycka till med ev. äggdonation. Att ha pratat är ett steg.

      Radera