lördag 18 april 2015

Bakgrundsfakta i korthet

Då har vi till slut kommit till vägskälet där vi måste bestämma oss. Bestämma oss om vi vill, orkar och har råd att försöka få syskon till vår lilla tjej. Innan vi började på allvar att vilja ha barn. Var det självklart att bli gravid utan hinder, trodde jag i allafall. Det kanske inte lyckas första gångerna, men sen så. Ack så fel vi fick. 2006 började vi aktivt att försöka få barn. Månaderna gick, vi provade till och med en ägglossningsmonitor. Som egentligen var överflödig, jag känner precis när jag har ägglossning. Vi la det på is över sommaren och på hösten 2007 sökte vi hjälp. Att redan från början bli bemött av sjukvården med känslan av att vi har inte provat tillräckligt mycket själva gjorde inte vår situation bättre. I vårt landsting har man rätt att söka hjälp efter ett år. Vi sökte efter 18 månader och blev inte trodda. Efter det blev resan sju gånger värre. Det skapades av landstinget som vi tillhör. ICSI fick vi hjälp med i ett annat landsting på remiss från vårt landsting. Vi genomgick fyra jobbiga ICSI och ett frysförsök. Vi fick ett enda embryo till frysen efter fjärde försöket och det var i tipp topp form när det tinades upp. Det lilla embryot är en sprudlande glad liten tjej på tre år.

Vi behöver hjälp med ICSI på grund av manlig faktor. Det visade sig under vår utredning att han saknar sädesledare på grund av en genmutation.

Nu hoppar vi på karusellen igen!

2 kommentarer:

  1. Hej! Hittade din blogg av en slump. Den ska bli spännande att följa då jag och min sambo också försöker "få till" ett syskon. Vår son född -11 kom till "av sig själv" men efter ett par månaders försök. När vi efter att ha försökt i mer än ettår med att få till ett syskon bokade jag tid för utredning och nu visar det sig att "simmarna" har dåligt "lokalsinne" och äggen är av dålig kvalité. i mars gjorde vi ett äggplock men trots microinjektion blev bara ett av fyra ägg befruktade och det var så fult så det ville de inte sätta tillbaka. Går på långa protokollet och använder nu nässpray inför ett andra försök i slutet av maj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad spännande! Jag ska försöka få till inlägg under helgen om var vi är just nu. Nu håller vi tummarna att vi lyckas. Kul att du vill följa mig. ☺

      Radera